سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مرام و معرفت


لحظه های آبی( سروده های فضل ا... قاسمی)
خانه ویرایش
در انتظار آفتاب
تغییر مطلوب
عشق است زنده یاد ناصر خان حجازی و استقلال
کانون توحیدشهر زازران
حجت الاسلام والمسلمین یوسف ذوالفقاری آهنگ
در سایه سار ولایت
ایران ابرقدرت فاتح
شب های عاشقانه و بارانی...
برادرم ... جایت همیشه سبز ...
منبر مکتوب
قیدار شهر جد پیامبراسلام
ایران من ای وطن
فانوس عشق
بود دلی رفت وفراموش شد
وبلاگ هیت متوسلین به آقا امام زمان ارواحنا فداء
مصطفی قلیزاده علیار
گل نیلوفر
بوستــــــان ادب و عرفــان قـــــــرآن
مــــبــــلـــــــغ اسـلـــام
گل باغ آشنایی
...عاشقم بر همه عالم که همه عالم از اوست
منتظر
وبلاگ عقل وعاقل شمارادعوت میکند(بخوانیدوبحث کنیدانگاه قبول کنید)
کلبه بصیرت
بلوچستان
از چشم مجنون
قرآن درمانی - طب اسلامی
داروخانه دکتر سلیمی
کارشناس ارشد اقلیم شناسی دربرنامه ریزی محیطی
آسمون آبی چهاربرج
لباس شخصی
یک فنجان بصیرت
اشک شور
► o▌ استان قدس ▌ o ◄
امل کوچولو
پرپر
دو کتاب کاربردی، در آموزش قرائت صحیح نماز و روخوانی قرآن کریم
عشقستان اسماعیل ،درد دل با شهدا
تسبـیـ ـ ـ ـ ــح واژه ها
جریان شناسی سیاسی - محمد علی لیالی
وبلاگ شخصی حامد ذوالفقاری
طب سنتی@
منجی بشر
حضرت عشق جل جلاله
پیربابا
در انتظار ظهور
مشاور
رهائی شهرضائی (گلچین مناسبتی)
عشق الهی
سرزمین مِه وخورشید (خورشید گام سبز)
مشتاقی و مهجوری
منتظران شهادت
امامزاده میر عبداله بزن آباد
صراط مستقیم
برترین لحظه ها
پایگاه اطلاع رسانی مسجدصاحب الزمان علیه السلام کوی راه حق اصفهان
وبلاگ بایدهلو باشد
هیئت بیت العباس (ع) روستای المشیر
مجاورِآقا
اشک یخ
نسیم بهشت""خط روشن""
دریــــــــای نـــور
دین و جامعه
عشق مشعلدار
آوای روستا
مسیر عرشیان
بیصدا ترازسکوت...
ashegh
.: شهر عشق :.
سردار بی سنگر
نقدونظر
پیامنمای جامع
رویاهای خیس
خــــود نــــــوشـــتـــه هـــای یـــک طـــلبـــه
طریق یار
کارشناس مدیریت دولتی
منتظر مفرد مذکر غایب
المهدی قزوین آبیک 1450
مند خورموج(خلتک)
مهاجر
ارمغان تنهایی
سلام آقاجان - خرید و فروش محصولات کشاورزی و عطاری ها
ابـــــــــــرار
علمدارمظلوم
کوهستان دیار عالمان
صورت و سیرت انسان در قرآن
پایگاه مرجع شهیدان باکری
اتمام نعمت واکمال دین یعنی شیعه بودن
*bad boy*
خدایا،عاقلی مودبم فرما
غزل عشق
* لـحـظــــه هــای بــارانی *
پارسی نامه
هیئت عاشقان ولایت روستای المشیر
مقلدان علمدار
زندگی رسم خوشایندیست
شبیر
عاشقان ولایت قزوین
سوره777
درس های زندگی
ایستادن فقط کار ماست
کمی درنگ بایدم ...
نسیم بندگی
صدای دل...
سربازی در مسیر
.:پرستــوی خیــــال:.
دل نوشته
rezahosni
سعادت نامه
سربازها حمله
زینبیون پادشاه عالمند
::شوق شهادت::
خاکیهای آسمانی
شانزده
تبیان
کنیززهرا
زندگی شیرین
یار آسمانی من...
شهریار کوچه ها
پرستوی مهاجر
ترخون
عشق پنهان
میدان داران فرهنگ
امام زمان
اندیشه
درست و غلط
انتظار
علمدار بصیر
در آغوش خدا
سایت حقوقی قانون ایران + www.LawIran.ir
تشنه کام
تسنیم نسیم
جکستان
تعمیرات تخصصی پرینترهای لیزری رنگی ومشکی وفکس وشارژکارتریج درمحل
بزرگترین سایت خنده بازار
وبلاگ شخصی محمد
عمارمیاندواب
راه فضیلت
مهاجر
جیغ بنفش در ساعت 25
نت سرای الماس
اس ام اس
قرارگاه منتظران شهادت
همه هستیم
دهکده کوچک ما
دکتر حسن روحانی
golbargeshaghayegh
قرار عاشقی
امید انتظار من
بسیج دانشجویی دانشکده علوم و فنون قرآن تهران
تحلیل جامعه شناختی
اینجا گرانیگاه است
طلبه تخریبچی
شاخابه عشق
سیرت پیشگان
ماه تمام من
طلبه کاشمری
دلنوشته ها
ولایت
دبیرستان هیئت امنایی امام خمینی (ره) شاهرود
وطــــــنـم پــــایــنــــده بــــــــاشی
کربلا_دانلود گلچین مداحی
غزلیات محسن نصیری(هامون)
ستاره های بی نشان..
ارشتیش
جبهه وولایت
بـــــــلوک7
آتیه سازان اهواز
خداجون دوستت دارم
روستای باتمانقلیج
معماری
ناکجا آباد
راهیــــــــــــان آســمـــــــــــــــــــــــــــــان
fazar
ناگفته ها
پاتوق فرزانگان
تنهای غریب
چی کار؟
اخلاق ، روان شناسی ، عقاید
عشق پاک
مسافر آسمان
دوستی
انتظاری غریب
دوستانه
نمی دونم بخدا موندم
تینا!!!!
جدید ترین مطالب
محبین
عرفان وادب
دل نوشته های یک دیلامی
پاسخ مسابقات درسهایی ازقرآن
شَبـَــــــــــــــکَة المِشـــــــــــــکاة الإسلامیــــــــــة
پایــــــگاه اطــــــلاع رســــــــانی قـتــــلیــــش
سلطان آباد قره باغ
عمو همه چی دان
بهار عشق
*(حرفهای نگفته)*
حرفهایی ازجنس بهشت
ღ♥ღ من و تو ღ♥ღ
یاور 313
بلاغ مبین
تینا
♥ღردپای عشق♥ღ
جوجو
شهید آوینی
کافه ترانزیــــــــت
Chamran University Accounting Association
بهترین دوست
زردجین
کمپین حمایت از باقری لنکرانی
چیزهای جالب
نم نم باران
احساس رویایی
از هر دری سخنی
جواب سوالات
چادری در باد
کیمیای ناب
محب
کوثر ولایت
به رنگ نیلی
دانشجو
وبلاگ شخصی ادیب صادقی
نرگس موسوی
ساجد
رهبری
سلام سلام
جلسه جوانان شهید همت مسجد امام سجاد دزفول
محبان روح الله
برو بچ ادبی
کشاورزی نوین
هیئت
عشق صفا صمیمیت محبت
آه و دود
نصیحت به مسئولین جامعه اسلامی
انان که خاک را به نظر کیمیا کنند
شاسوسا
پایگاه مرجع شهید علی تجلایے
نسیم تسنیم
در ارزوی گمنامی
مهندسی پیوند ارتباط داده ها DCL-ICT
بچه هیات یا زهرا (س)

والفجر8
وبلاگ شخصی مرتضی صادقی
عدالت جویان نسل بیدار
گمنامها
AMIR 1997
فعلا عنوان ندارد
بدا به یاد شهیدحجت ا...رحیمی
قرارمون تو آسمون
کوه یخ
دو دو اری
مقالات مذهبی و قرآنی
دانلود آنلاین فایل های الکترونیکی
عطش
سـدرة المنتهی
لطفـ ـرحمان
گل گشت
جزتو

بسم‌الله‌الرّحمن‌الرّحیم 

به عموم جوانان در کشورهای غربی‌
حوادث تلخی که تروریسم کور در فرانسه رقم زد، بار دیگر مرا به گفتگو با شما جوانان برانگیخت. برای من تأسّف‌بار است که چنین رویدادهایی بستر سخن را بسازد، امّا واقعیّت این است که اگر مسائل دردناک، زمینه‌ای برای چاره‌اندیشی و محملی برای همفکری فراهم نکند، خسارت دوچندان خواهد شد. رنج هر انسانی در هر نقطه از جهان، به‌خودی‌خود برای همنوعان اندوه‌بار است. منظره‌ی کودکی که در برابر دیدگان عزیزانش جان میدهد، مادری که شادی خانواده‌اش به عزا مبدّل میشود، شوهری که پیکر بی‌جان همسرش را شتابان به سویی میبرد، و یا تماشاگری که نمیداند تا لحظاتی دیگر آخرین پرده‌ی نمایش زندگی را خواهد دید، مناظری نیست که عواطف و احساسات انسانی را برنینگیزد. هرکس که از محبّت و انسانیّت بهره‌ای برده باشد، از دیدن این صحنه‌ها متأثّر و متألّم میشود؛ چه در فرانسه رخ دهد، چه در فلسطین و عراق و لبنان و سوریه. قطعاً یک‌ونیم میلیارد مسلمان همین احساس را دارند و از عاملان و مسبّبان این فجایع، منزجر و بیزارند. امّا مسئله این است که رنجهای امروز اگر مایه‌ی ساختن فردایی بهتر و ایمن‌تر نشود، فقط به خاطره‌هایی تلخ و بی‌ثمر فرو خواهد کاست. من ایمان دارم که تنها شما جوانهایید که با درس گرفتن از ناملایمات امروز، قادر خواهید بود راه‌هایی نو برای ساخت آینده بیابید و سدّ بیراهه‌هایی شوید که غرب را به نقطه‌ی کنونی رسانده است.

درست است که امروز تروریسم درد مشترک ما و شما است، امّا لازم است بدانید که ناامنی و اضطرابی که در حوادث اخیر تجربه کردید، با رنجی که مردم عراق، یمن، سوریه، و افغانستان طیّ سالهای متمادی تحمّل کرده‌اند دو تفاوت عمده دارد؛ نخست اینکه دنیای اسلام در ابعادی بمراتب وسیع‌تر، در حجمی انبوه‌تر و به مدّت بسیار طولانی‌تر قربانی وحشت‌افکنی و خشونت بوده است؛ و دوّم اینکه متأسّفانه این خشونتها همواره از طرف برخی از قدرتهای بزرگ به شیوه‌های گوناگون و به شکل مؤثّر حمایت شده است. امروز کمتر کسی از نقش ایالات متّحده‌ی آمریکا در ایجاد یا تقویت و تسلیح القاعده، طالبان و دنباله‌های شوم آنان بی‌اطّلاع است. در کنار این پشتیبانی مستقیم، حامیان آشکار و شناخته‌شده‌ی تروریسم تکفیری، علی‌رغم داشتن عقب‌مانده‌ترین نظامهای سیاسی، همواره در ردیف متّحدان غرب جای گرفته‌اند، و این در حالی است که پیشروترین و روشن‌ترین اندیشه‌های برخاسته از مردم‌سالاری‌های پویا در منطقه، بی‌رحمانه مورد سرکوب قرار گرفته است. برخورد دوگانه‌ی غرب با جنبش بیداری در جهان اسلام، نمونه‌ی گویایی از تضاد در سیاستهای غربی است.

چهره‌ی دیگر این تضاد، در پشتیبانی از تروریسم دولتی اسرائیل دیده میشود. مردم ستمدیده‌ی فلسطین بیش از شصت سال است که بدترین نوع تروریسم را تجربه میکنند. اگر مردم اروپا اکنون چند روزی در خانه‌های خود پناه میگیرند و از حضور در مجامع و مراکز پرجمعیّت پرهیز میکنند، یک خانواده‌ی فلسطینی ده‌ها سال است که حتّی در خانه‌ی خود از ماشین کشتار و تخریب رژیم صهیونیست در امان نیست. امروزه چه نوع خشونتی را میتوان از نظر شدّت قساوت با شهرک‌سازی‌های رژیم صهیونیست مقایسه کرد؟ این رژیم بدون اینکه هرگز به‌طور جدّی و مؤثّر مورد سرزنش متّحدان پرنفوذ خود و یا لااقل نهادهای بظاهر مستقلّ بین‌المللی قرار گیرد، هر روز خانه‌ی فلسطینیان را ویران و باغها و مزارعشان را نابود میکند، بی‌آنکه حتّی فرصت انتقال اسباب زندگی یا مجال جمع‌آوری محصول کشاورزی را به آنان بدهد؛ و همه‌ی اینها اغلب در برابر دیدگان وحشت‌زده و چشمان اشک‌بار زنان و کودکانی روی میدهد که شاهد ضرب و جرح اعضای خانواده‌ی خود و در مواردی انتقال آنها به شکنجه‌گاه‌های مخوفند. آیا در دنیای امروز، قساوت دیگری را در این حجم و ابعاد و با این تداوم زمانی می‌شناسید‌؟ به گلوله بستن بانویی در وسط خیابان فقط به جرم اعتراض به سربازِ تا دندان مسلّح، اگر تروریسم نیست پس چیست؟ این بربریّت چون توسّط نیروی نظامی یک دولت اشغالگر انجام میشود، نباید افراطی‌گری خوانده شود؟ یا شاید این تصاویر فقط به این علّت که شصت سال مکرّراً از صفحه‌ی تلویزیون‌ها دیده شده، دیگر نباید وجدان ما را تحریک کند.

لشکرکشی‌های سالهای اخیر به دنیای اسلام که خود قربانیان بی‌شماری داشت، نمونه‌ای دیگر از منطق متناقض غرب است. کشورهای مورد تهاجم، علاوه بر خسارتهای انسانی، زیرساخت‌های اقتصادی و صنعتی خود را از دست داده‌اند، حرکت آنها به سوی رشد و توسعه به توقّف یا کندی گراییده، و در مواردی ده‌ها سال به عقب برگشته‌اند؛ با وجود این، گستاخانه از آنان خواسته میشود که خود را ستمدیده ندانند. چگونه میتوان کشوری را به ویرانه تبدیل کرد و شهر و روستایش را به خاکستر نشاند، سپس به آنها گفت که لطفاً خود را ستمدیده ندانید! به جای دعوت به نفهمیدن و یا از یاد بردن فاجعه‌ها، آیا عذرخواهیِ صادقانه بهتر نیست؟ رنجی که در این سالها دنیای اسلام از دورویی و چهره‌آرایی مهاجمان کشیده است، کمتر از خسارتهای مادّی نیست.

جوانان عزیز! من امید دارم که شما در حال یا آینده، این ذهنیّت آلوده به تزویر را تغییر دهید؛ ذهنیّتی که هنرش پنهان کردن اهداف دور و آراستن اغراض موذیانه است. به نظر من نخستین مرحله در ایجاد امنیّت و آرامش، اصلاح این اندیشه‌ی خشونت‌زا است. تا زمانی که معیارهای دوگانه بر سیاست غرب مسلّط باشد، و تا وقتی که تروریسم در نگاه حامیان قدرتمندش به انواع خوب و بد تقسیم شود، و تا روزی که منافع دولتها بر ارزشهای انسانی و اخلاقی ترجیح داده شود، نباید ریشه‌های خشونت را در جای دیگر جستجو کرد.

متأسّفانه این ریشه‌ها طیّ سالیان متمادی، بتدریج در اعماق سیاستهای فرهنگی غرب نیز رسوخ کرده و یک هجوم نرم و خاموش را سامان داده است. بسیاری از کشورهای دنیا به فرهنگ بومی و ملّی خود افتخار میکنند، فرهنگهایی که در عین بالندگی و زایش، صدها سال جوامع بشری را بخوبی تغذیه کرده است؛ دنیای اسلام نیز از این امر مستثنا نبوده است. امّا در دوره‌ی معاصر، جهان غرب با بهره‌گیری از ابزارهای پیشرفته، بر شبیه‌سازی و همانندسازی فرهنگی جهان پافشاری میکند. من تحمیل فرهنگ غرب بر سایر ملّتها و کوچک شمردن فرهنگهای مستقل را یک خشونت خاموش و بسیار زیان‌بار تلقّی میکنم. تحقیر فرهنگهای غنی و اهانت به محترم‌ترین بخشهای آنها در حالی صورت میگیردکه فرهنگ جایگزین، به‌هیچ‌وجه از ظرفیّت جانشینی برخوردار نیست. به طور مثال، دو عنصر «پرخاشگری» و «بی‌بندوباری اخلاقی» که متأسّفانه به مؤلّفه‌های اصلی فرهنگ غربی تبدیل شده است، مقبولیّت و جایگاه آن را حتّی در خاستگاهش تنزّل داده است. اینک سؤال این است که اگر ما یک فرهنگ ستیزه‌جو، مبتذل و معناگریز را نخواهیم، گنهکاریم؟ اگر مانع سیل ویرانگری شویم که در قالب انواع محصولات شبه هنری به سوی جوانان ما روانه میشود، مقصّریم؟ من اهمّیّت و ارزش پیوندهای فرهنگی را انکار نمیکنم. این پیوندها هر گاه در شرایط طبیعی و با احترام به جامعه‌ی پذیرا صورت گرفته، رشد و بالندگی و غنا را به ارمغان آورده است. در مقابل، پیوندهای ناهمگون و تحمیلی، ناموفّق و خسارت‌بار بوده است. با کمال تأسّف باید بگویم که گروه‌های فرومایه‌ای مثل داعش، زاییده‌ی این‌گونه وصلتهای ناموفّق با فرهنگهای وارداتی است. اگر مشکل واقعاً عقیدتی بود، میبایست پیش از عصر استعمار نیز نظیر این پدیده‌ها در جهان اسلام مشاهده میشد، درحالی‌که تاریخ، خلاف آن را گواهی میدهد. مستندات مسلّم تاریخی بروشنی نشان میدهد که چگونه تلاقی استعمار با یک تفکّر افراطی و مطرود، آن‌هم در دل یک قبیله‌ی بدوی، بذر تندروی را در این منطقه کاشت. وگرنه چگونه ممکن است از یکی از اخلاقی‌ترین و انسانی‌ترین مکاتب دینی جهان که در متن بنیادینِ خود، گرفتن جان یک انسان را به مثابه‌ی کشتن همه‌ی بشریّت میداند، زباله‌ای مثل داعش بیرون بیاید؟

از طرف دیگر باید پرسید چرا کسانی که در اروپا متولّد شده‌اند و در همان محیط، پرورش فکری و روحی یافته‌اند، جذب این نوع گروه‌ها میشوند؟ آیا میتوان باور کرد که افراد با یکی دو سفر به مناطق جنگی، ناگهان آن‌قدر افراطی شوند که هم‌وطنان خود را گلوله‌باران کنند؟ قطعاً نباید تأثیر یک عمر تغذیه‌ی فرهنگی ناسالم در محیط آلوده و مولّد خشونت را فراموش کرد. باید در این زمینه تحلیلی جامع داشت، تحلیلی که آلودگی‌های پیدا و پنهان جامعه را بیابد. شاید نفرت عمیقی که طیّ سالهای شکوفایی صنعتی و اقتصادی، در اثر نابرابری‌ها و احیاناً تبعیض‌های قانونی و ساختاری در دل اقشاری از جوامع غربی کاشته شده، عقده‌هایی را ایجاد کرده که هر از چندی بیمارگونه به این صورت گشوده میشود.

به‌هرحال این شما هستید که باید لایه‌های ظاهری جامعه‌ی خود را بشکافید، گره‌ها و کینه‌ها را بیابید و بزدایید. شکافها را به جای تعمیق، باید ترمیم کرد. اشتباه بزرگ در مبارزه با تروریسم، واکنشهای عجولانه‌‌ای است که گسست‌های موجود را افزایش دهد. هر حرکت هیجانی و شتاب‌زده که جامعه‌ی مسلمان ساکن اروپا و آمریکا را که متشکّل از میلیون‌ها انسان فعّال و مسئولیّت‌پذیر است، در انزوا یا هراس و اضطراب قرار دهد و بیش از گذشته آنان را از حقوق اصلی‌شان محروم سازد و از صحنه‌ی اجتماع کنار گذارَد، نه تنها مشکل را حل نخواهد کرد بلکه فاصله‌ها را عمق، و کدورتها را وسعت خواهد داد. تدابیر سطحی و واکنشی ــ مخصوصاً اگر وجاهت قانونی بیابد ــ جز اینکه با افزایش قطب‌بندی‌های موجود، راه را بر بحرانهای آینده بگشاید، ثمر دیگری نخواهد داشت. طبق اخبار رسیده، در برخی از کشورهای اروپایی مقرّراتی وضع شده است که شهروندان را به جاسوسی علیه مسلمانان وامیدارد؛ این رفتارها ظالمانه است و همه میدانیم که ظلم، خواه‌ناخواه خاصیّت برگشت‌پذیری دارد. وانگهی مسلمانان، شایسته‌ی این ناسپاسی‌ها نیستند. دنیای باختر قرنها است که مسلمانان را بخوبی می‌شناسد؛ هم آن روز که غربیان در خاک اسلام میهمان شدند و به ثروت صاحبخانه چشم دوختند، و هم روز دیگر که میزبان بودند و از کار و فکر مسلمانان بهره جستند، اغلب جز مهربانی و شکیبایی ندیدند. بنابراین من از شما جوانان میخواهم که بر مبنای یک شناخت درست و با ژرف‌بینی و استفاده از تجربه‌های ناگوار، بنیانهای یک تعامل صحیح و شرافتمندانه را با جهان اسلام پی‌ریزی کنید. در این صورت، در آینده‌ای نه‌چندان دور خواهید دید بنایی که بر چنین شالوده‌ای استوار کرده‌اید، سایه‌ی اطمینان و اعتماد را بر سر معمارانش میگستراند، گرمای امنیّت و آرامش را به آنان هدیه میدهد، و فروغ امید به آینده‌ای روشن را بر صفحه‌ی گیتی میتاباند.
سیّدعلی خامنه‌ای
8 آذر 1394


ارسال شده در توسط محمد(یاسر) علیجانی پور